נושאים פעיליםנושאים פעילים  הצגת רשימה של חברי הפורוםרשימת משתמשים  חיפוש בפורוםחיפוש  עזרהעזרה
  הרשמההרשמה  התחברותהתחברות RSS עדכונים
אסטרופיסיקה
RSS UnderWarrior Forums : RSS אסטרופיסיקה
נושא

נושא: כוכבים מתים מספרים על היווצרות מערכות שמש

שליחת תגובהשליחת נושא חדש
כותב
הודעה << נושא קודם | נושא הבא >>
Echo
אחראי פורומים
אחראי פורומים
סמל אישי

הצטרף / הצטרפה: 01 August 2007
מדינה: Israel
משתמש: מנותק/ת
הודעות: 116
נשלח בתאריך: 07 January 2009 בשעה 15:19 | IP רשוּם
ציטוט Echo

ניתוח של אבק האסטרואידים המקיף ננסים מתים שאותרו באמצעות טלסקופ החלל שפיצר, מוכיח כי הרכבם דומה לזה של כוכבי הלכת הסלעיים והאסטרואידים במערכת השמש, דבר המעיד על שכיחותם של אלה ביקום

שברי אסטרואידים מקיפים ננס לבןור: נאס''א וקאלטק
שברי אסטרואידים מקיפים ננס לבן. איור: נאס''א וקאלטק

אסטרונומים פנו למקום בלתי צפוי ללמוד את ההתפתחות של כוכבים צעירים ומערכות שמש - כוכבים מתים. תפיות שבוצעו באמצעות טלסקופ החלל שפיצר של נאס"א חשפו ששה ננסים לבנים מתים שמקיפים אותם אסטרואידים מרוסקים.

זה נשמע די עגום אך מסתבר כי האסטרואידים הלעוסים מלמדים את האסטרונומים על חומרי הבניין של כוכבי הלכת המקיפים כוכבים אחרים. עד כה הראו התוצאות כי אותם חומרים המרכיבים את מערכת השמש ואת הגופים הסלעיים האחרים במערכת השמש שלנו עשויים להיות נפוצים ביקום. אם החומרים הללו נפוצים, אזי גם כוכבי הלכת הסלעיים עשויים להיות נפוצים.

"אם מפרקים את כל האסטרואידים וכוכבי הלכת הסלעיים במערכת השמש מקבלים את אותו סוג של אבק שאנו רואים במערכות כוכבים אלה" אמר מייקל ג'ורה מאוניברסיטת קליפורניה אשר הציג את המחקר שלו בכנס האגודה האסטרונומית האמריקנית המתקיימת בלונג ביץ', קליפורניה. "המשמעות היא שאת הכוכבים הללו מקיפים אסטרואידים כמו במערכת השמש, ולפיכך עשויים להמצא שם גם כוכבי לכת סלעיים." ג'ורה היה החוקר המוביל במאמר שפורסם באסטרופיסיקל ג'ורנל.

אסטרואידים וכוכבי לכת הנוצרים מתוך האבק המסתחרר סביב כוכבים צעירים. האבק נדבק ביחד ויוצר גושים שבסופו של דבר הופכים לכוכבי לכת בוגרים. האסטרואידים הם השרידים של שברים אלו. כאשר כוכבים כמו השמש שלנו מגיעים לסוף חייהם, הם הופכים לענק אדום הצורך את כל החומר שבכוכבי הלכת הפנימיים, בעוד הוא משבש את המסלולים של כוכבי הלכת הנותרים וכן של האסטרואידים הנמצאים מחוץ למעטפת שלו. החלק הפינמי של מערכת השמש ממשיך למות, אך הענק האדום מעיף את השכבות החיצוניות שלו ונשאר רק השלד שלו – שהופך לננס לבן.

לעיתים נדחף אסטרואיד נודד קרוב מדי לננס הלבן ואז הוא מתרסק. כוח המשיכה של הננס הלבן קורע אותו לחתיכות. דבר דומה ראינו בהתפרקות השביט שומייקר לוי 9 כאשר נקרע בשל התקרבותו לצדק וכל הרסיסים, בהם למעלה מעשרים רסיסים גדולים, התרסקו על צדק בשנת 1994.

שפיצר צפה באסטרואידים מרוסקים לחתיכות המקיפים ננסים לבנים באמצעות ספקטרוגרף אינפרה אדום, מכשיר המפרק את האור לחלקיו, כלומר לכל צבעי הקשת וכך הוא חושף את טביעות האצבע של החומרים הכימיים המרכיבים את העצם שממנו יצא האור. קודם לכן, ניתח שפיצר את אבק האסטרואידים סביב מה שכונה "ננסים לבנים מזוהמים", ולפיכך התצפיות החדש מעלות את מספר הננסים הלבנים הללו לשמונה.

"עכשיו כאשר יש לנו מגוון רחב יותר של ננסים לבנים מזוהמים, אנו יכולים לדעת כי סוג כזה של אירוע אינו כה נדיר." אמר ג'ורה, שהוסיף כי בכל שמונה המערכות, האבק כולל מינרלים המכילים זכוכית צורנית ואוליבין הנפוצים בכדור הארץ. "מדובר ברמז המעיד על כך שהחומר הסלעי סביב הכוכבים הללו התפתח באורח דומה לחומר הסלעי במערכת השמש שלנו." הוסיף.

הנתונים גם הראו כי החומר הסלעי נעדר יסוד חשוב: פחמן, גם כאן הדבר מזכיר את רוב הסלעים במערכת השמש שלנו.

ההערכה היא שבכל אחת משמונה המערכות שהתגלו, השברים שייכים לאסטרואיד אחד שהתפרק במהלך מיליון השנים האחרונות. הגדול שבהם הוא אסטרואיד שקוטרו המקורי היה כ-200 קילומטרים.

לדברי ג'ורה, הכוח האמיתי של התצפיות במערכות ננס לבן אלו עדיין לפנינו. כאשר אסטרואיד נושך את האבק סביב ננס לבן, הוא מתפרק לחתיכות זעירות. בניגוד לכך, אסטרואידים המקיפים כוכב חי עשויים מחלקיקים גדולים יותר. "יש איפוא צורך להמשיך ולהשתמש בספקטרוגרפים כדי לנתח את האור הנראה מחלקיקי אבק אלה, כדי שהאסטרונומים יוכלו לראות פרטים מעודנים יותר, לרבות על המרכיבים ועל נפיצותם, וכך נוכל לחשוף פרטים רבים יותר אודות הדרך שבה מערכות כוכבים אחרות ממיינות ומעבדות את החומר הפלנטרי שלהן. "זה כאילו הננס הלבן הפריד את חלקיקי האבק עבורנו" מסכם ג'ורה.

*קרדיט לידען

קישור לכתבה המקורית- כאן

חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של Echo חפש הודעות אחרות של Echo
 
PAK FA
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל
סמל אישי

הצטרף / הצטרפה: 10 April 2010
מדינה: Israel
משתמש: מנותק/ת
הודעות: 42
נשלח בתאריך: 10 April 2010 בשעה 22:30 | IP רשוּם
ציטוט PAK FA

אלו הם לא עולמות מקבילים, יש אלפי כוכבים כמותנו, אנחנו רק דבר זעיר בתוך החלל האינסופי הזה. (כמובן שהוא לא אינסופי מבחינה פיסית, משמש כדי להגיד שהוא ענק באופן בל יתואר).
הכתבה הזו לא מחדשת כלום, זה הרי ברור.


חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של PAK FA חפש הודעות אחרות של PAK FA
 

אם ברצונך להגיב לנושא זה עליך קודם להתחבר
אם אינך רשום/ה כבר עליך להרשם

  שליחת תגובהשליחת נושא חדש
גרסת הדפסה גרסת הדפסה

קפיצה לפורום
אינך יכול/ה לשלוח נושאים חדשים בפורום זה
אינך יכול/ה להגיב לנושאים בפורום זה
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך ותגוביך בפורום זה
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך ותגובותיך בפורום זה
אינך יכול/ה לצור סקרים בפורום זה
אינך יכול/ה להצביע בסקרים בפורום זה