נושאים פעיליםנושאים פעילים  הצגת רשימה של חברי הפורוםרשימת משתמשים  חיפוש בפורוםחיפוש  עזרהעזרה
  הרשמההרשמה  התחברותהתחברות RSS עדכונים
אסטרופיסיקה
RSS UnderWarrior Forums : RSS אסטרופיסיקה
נושא

נושא: מבנה חדש לגלקסית שביל החלב

שליחת תגובהשליחת נושא חדש
כותב
הודעה << נושא קודם | נושא הבא >>
Echo
אחראי פורומים
אחראי פורומים
סמל אישי

הצטרף / הצטרפה: 01 August 2007
מדינה: Israel
משתמש: מנותק/ת
הודעות: 116
נשלח בתאריך: 30 July 2008 בשעה 16:29 | IP רשוּם
ציטוט Echo


שביל החלב החדש, גלקסיה בעלת 2 זרועות


במשך מאות שנים אסטרונומים לא ידעו איך בדיוק נראית גלקסיית שביל החלב, אחרי הכל מערכת השמש ממוקמת בתוך הגלקסיה כך שאיננו יכולים לצלם אותה מבחוץ. אך כעת, תמונות חדשות מטלסקופ החלל שפיצר של נאס"א, שופכות אור חדש על מבנה שביל החלב ומגלות כי לגלקסיה שלנו יש רק שתי זרועות ולא ארבע כפי ששיערנו תחילה.
"טלסקופ החלל שפיצר נתן לנו נקודת התחלה חדשה השוקלת מחדש את מבנה גלקסיית שביל החלב", אמר רוברט בנג'מין מאוניברסיטת ויסקונסין במסיבת העיתונאים של הכינוס ה-212 של אגודת האסטרונומיה האמריקאית. "אנחנו נמשיך לשפר את המפות שלנו באותו האופן כמו מגלי הארצות הראשונים שיפרו את המפות שלהם."
מאז שנות ה-50 הרכיבו אסטרונומים מפות של שביל החלב. המודלים הראשונים התבססו על תצפיות רדיו שמדדו את הגז בגלקסיה והם הציעו מבנה ספירלי בעל ארבע זרועות עיקריות המכונות נורמה (Norma), קנטאורי (Scutum-Centaurus), קשת (Sagittarius) ופרסאוס (Perseus). בנוסף להם נמצאו גושי גז, אבק כוכבי, ושתי זרועות קטנות כשעל אחת מהן - זרוע אוריון (Orion) - ממוקמת מערכת השמש.
הבעיה במודל הראשוני, שהוא לא תמיד התיישב עם תצפיות מאוחרות יותר, ומצד שני גם לא הייתה וודאות רבה בנכונותו מאחר והדבר דומה לשרטוט גוף האדם במבט מתוך הקיבה. יחד עם זאת, במהלך השנים שופרו מודלים וכלי המדידה, ובשנות ה-90 בוצעו סקירות שמיים רחבות היקף בספקטרום האינפרה אדום אשר הגדיל את הידע שלנו אודות הגלקסיה.


עם הזמן התגלו גושי כוכבים גדולים במרכז הגלקסיה, השימוש באינפרה אדום חשף את הסודות הנסתרים של מרכז הגלקסיה, וטלסקופ החלל שפיצר גילה כי הגלקסיה רחבה הרבה יותר ממש שחשבנו תחילה. היום יש לאסטרונומים גישה לצילומים חדשים בספקטרום האינפרה אדום שבוצעו בעזרת שפיצר, מפת הגלקסיה הנוכחית מורכב מ-800,000 צילומים וכוללת מעל 110 מיליון כוכבים מעל ומתחת למישור הגלקטי.
בנג'מין פיתח תוכנה הסופרת את הכוכבים ומודדת את הצפיפות הבינכוכבית. כשהצוות שלו ספר את כמות הכוכבים בזרוע קנטאורי הם גילו כי יש גידול בכמות הכוכבים, וכאשר הם הספרו את כמות הכוכבים בזרועות קשת ונורמה הם לא גילו כל שינוי בכמות הכוכבים. הזרוע הרביעית, פרסאוס, סובבת את הגלקסיה מבחוץ והיא לא נראית בתמונות החדשות של שפיצר מאחר והיא מוסתרת על ידי המרכז הגלקטי.
הממצאים מאששים טענות קודמות כי לשביל החלב יש 2 זרועות ספיראליות עיקריות, מבנה שכיח לגלקסיות מסוגה. הזרועות העיקריות - קנטאורי ופרסאוס - בעלות הצפיפות הגבוהה ביותר של כוכבים צעירים בהירים ושל כוכבים ותיקים המכונים ענקים-אדומים. שתי הזרועות הקטנות יותר - קשת ונורמה - מלאות בגז וכיסים בעלי כוכבים צעירים.
לדברי בנג'מין, הזרועות הגדולות מתחילות במרכז הגלקסיה ונמשכות עד עד קצוות הגלקסיה בצורה מעגלית. כעת יכולים האסטרונומים להרכיב את המפה הגלקטית, ולראשונה לחבר את כל הגושים בפאזל לזרוע שלו. תצפיות אינפרה אדומות קודמות העידו גם כן על גלקסיה בעלת שתי זרועות עיקריות, אולם הממצאים היו מעורפלים מאחר והמיקום ורוחב הזרועות לא היו ידועים.
למרות שזרועות הגלקסיה נראות שלמות, הכוכבים שמרכיבים אותם נעים ללא הרף פנימה והחוצה במהלך המסע הגלקטי שלהם סביב המרכז הגלקטי, בדומה למכוניוחת שנכנסות ויוצאות מכיכר עגולה. יתכן כי השמש שלנו התגוררה בזרוע אחרת, מאחר והיא נוצרה לפני 4 מיליארד שנה היא הקיפה את המרכז הגלקטי 16 פעמים.

*קרדיט לאתר הידען
חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של Echo חפש הודעות אחרות של Echo
 
PAK FA
משתמש מתחיל
משתמש מתחיל
סמל אישי

הצטרף / הצטרפה: 10 April 2010
מדינה: Israel
משתמש: מנותק/ת
הודעות: 42
נשלח בתאריך: 11 April 2010 בשעה 14:28 | IP רשוּם
ציטוט PAK FA

צילמו את שביל החלב צילום פנורמי לרוחב, אי אפשר באמת לראות את עצמנו מלמעלה, אבל אפשר להסיק איך אנחנו נראים, מכיוון שיש המון גלקסיות ספירליות כמותנו.

חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של PAK FA חפש הודעות אחרות של PAK FA
 

אם ברצונך להגיב לנושא זה עליך קודם להתחבר
אם אינך רשום/ה כבר עליך להרשם

  שליחת תגובהשליחת נושא חדש
גרסת הדפסה גרסת הדפסה

קפיצה לפורום
אינך יכול/ה לשלוח נושאים חדשים בפורום זה
אינך יכול/ה להגיב לנושאים בפורום זה
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך ותגוביך בפורום זה
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך ותגובותיך בפורום זה
אינך יכול/ה לצור סקרים בפורום זה
אינך יכול/ה להצביע בסקרים בפורום זה