נושאים פעיליםנושאים פעילים  הצגת רשימה של חברי הפורוםרשימת משתמשים  חיפוש בפורוםחיפוש  עזרהעזרה
  הרשמההרשמה  התחברותהתחברות RSS עדכונים
אסטרופיסיקה
RSS UnderWarrior Forums : RSS אסטרופיסיקה
נושא

נושא: התגלה החור השחור הקטן ביותר

שליחת תגובהשליחת נושא חדש
כותב
הודעה << נושא קודם | נושא הבא >>
Echo
אחראי פורומים
אחראי פורומים
סמל אישי

הצטרף / הצטרפה: 01 August 2007
מדינה: Israel
משתמש: מנותק/ת
הודעות: 116
נשלח בתאריך: 18 April 2008 בשעה 21:42 | IP רשוּם
ציטוט Echo

לחורים שחורים נראה שאין גבול עליון. ישנם חורים שחורים בעלי מסה הגדולה פי מאות מיליונים מהשמש. ואולם כמה קטנים הם יכולים להיות? אסטרונומים גילו את מה שנחשב עד כה לחור השחור הקטן ביותר שהתגלה. מסתו רק 3.8 מסות שמש, וקוטרו 25 קילומטרים.
על התגלית הכריזו ניקולאי שפושניקוב ממרכז טיסות החלל גודארד של נאסא ועמיתיו במפגש השנתי של האגודה האסטרונומית האמריקנית – החטיבה לאנרגיות גבוהות.
החור השחור הזעיר, ששמו XTE J1650-500 שהתגלה עוד ב-2001 במערכת כפולה ביחד עם כוכב רגיל. האסטרונומים ידעו על המערכת הכפולה מזה כמה שנים, אך הם סוף סוף הצליחו לבצע מדידות מדויקות תוך שימוש בטלסקופ החלל רוסי כדי לאתר את מסתם המדויקת של שני מרכיבי המערכת.
אף כי החורים השחורים ע צמם הם בלתי נראים, הם מוקפים לעיתים קרובות על ידי דיסקה של גז חם ואבק הנמשכים אליו כמו מים היורדים בכיור. כאשר הגז החם מצטבר, הוא משחרר קרני X במרווחים קבועים. האסטרונומים העריכו מזמן כי תדירותם של התפרצויות קרני X תלויה במסה של הכוכבים. ככל שהמסה של החור השחור גדלה, מתפשטת דיסקת האבק החוצה ואז יורדת תדירות פליטת קרני ה-X.
באמצעות הצלבת שיטה זו עם שיטות אחרות הצליחו המדענים לפתח טכניקה למדידת משקלם של חורים שחורים, הצוות משוכנע כי עלה בידיו למצוא את הטריק שמאפשר למדוד מסות של חורים שחורים. כאשר הם יישמו את הטכניקה על XTE J1650-500 הם גילו כי מסתו היא 3.8 מסות שמש פלוס מינוס חצי מסת שמש. נתון זה קטן באורח משמעותי מאשר השיא הקודם - חור שחור שמסתו 6.3 מסות שמש. נשאלת השאלה איפוא מהו הגבול התחתון האפשרי לחור שחור? האסטרונומים מעריכים כי הוא שוקל בין 1.7 ל-2.7 מסות שמש. מסה קטנה יותר משמעה כוכב ניוטרונים. מציאת חור שחור המתקרב לגבול התחתון תסייע להבין טוב יותר כיצת מתנהג החומר כאשר הוא מתנגש בסביבה קיצונית זו.



*הדמיית אמן של XTE J1650-500
חזרה לתחילת העמוד הצג את כרטיס החבר של Echo חפש הודעות אחרות של Echo
 

אם ברצונך להגיב לנושא זה עליך קודם להתחבר
אם אינך רשום/ה כבר עליך להרשם

  שליחת תגובהשליחת נושא חדש
גרסת הדפסה גרסת הדפסה

קפיצה לפורום
אינך יכול/ה לשלוח נושאים חדשים בפורום זה
אינך יכול/ה להגיב לנושאים בפורום זה
אינך יכול/ה למחוק את הודעותיך ותגוביך בפורום זה
אינך יכול/ה לערוך את הודעותיך ותגובותיך בפורום זה
אינך יכול/ה לצור סקרים בפורום זה
אינך יכול/ה להצביע בסקרים בפורום זה